Rut Holm
Från grytnas.org
Bengt (Diskussion | bidrag) (→En av Sveriges filtigaste skådespelerskor) |
Bengt (Diskussion | bidrag) (→En av Sveriges filtigaste skådespelerskor) |
||
Rad 19: | Rad 19: | ||
Söderkåkar kom att bli en av urtyperna för buskisfilm och pilsnerfilm. Fram till 1958 var hon med i hela 57 lika filmer där hon spelade mot dåtidens stjärnor som Gösta Ekman, Edvard Persson, Dagmar Ebbesen, Isa Quensel, Thor Modeen, Fridolf Rudin, Karin Ekelund och många fler. Hon spelade roller lite i skymundan av dessa stjärnor och placerades i ett fack, en genre. Ruts lott blev att gestalta pigor, hembiträden, städerskor, fruar och änkor och liknande - bestämda kvinnor som sällan lämnade spisen. | Söderkåkar kom att bli en av urtyperna för buskisfilm och pilsnerfilm. Fram till 1958 var hon med i hela 57 lika filmer där hon spelade mot dåtidens stjärnor som Gösta Ekman, Edvard Persson, Dagmar Ebbesen, Isa Quensel, Thor Modeen, Fridolf Rudin, Karin Ekelund och många fler. Hon spelade roller lite i skymundan av dessa stjärnor och placerades i ett fack, en genre. Ruts lott blev att gestalta pigor, hembiträden, städerskor, fruar och änkor och liknande - bestämda kvinnor som sällan lämnade spisen. | ||
Detta medförde att hon i regel inte recenserades i samma utsträckning som de andra filmstjärnorna, trots att hon deltog som en viktig kugge i det kollektiva arbete som en filminspelning är. Kanske är det också därför som hon inte omnämns iNationalencyklopedin | Detta medförde att hon i regel inte recenserades i samma utsträckning som de andra filmstjärnorna, trots att hon deltog som en viktig kugge i det kollektiva arbete som en filminspelning är. Kanske är det också därför som hon inte omnämns iNationalencyklopedin | ||
- | fast hon var en av de stora | + | fast hon var en av de stora under 1930 |
Versionen från 1 maj 2012 kl. 15.07
En av Sveriges filtigaste skådespelerskor
Hon föddes i Älvbro 1:15, Avesta och kom att bli en av Sveriges mest flitiga skådespelerskor inom revy, folklustspel och film mellan 1924 och 1960. Ändå nämns hon inte ens i Nationalencyklopedin. Dags att uppmärksamma Rut Holm.
Redan när Rut var sju, åtta år drömde hon om att bli skådespelerska. Vedboden hemma blev hennes första teaterscen, men den offentliga debuten ägde rum på Frälsningsarmen i Sala. Där höll hon ett tal till gitarrackompanjemang. Rut hade det mod och kraft som behövdes för landsortsflicka med skådespelardrömmar. Hon flyttade helt enkelt till Stockholm och försökte ta sig in i branschen. I jakten efter roller på stadens teatrar försörjde hon sig som diskerska och kokerska på restauranger. Det var inte lätt och när pengarna tog slut hade hon ingenstans att vända sig i storstan. Eftersom hon inte kände en enda människa i Stockholm hade hon heller ingenting att äta. Det gick till slut så pass långt att hon helt enkelt svalt och svimmade mitt på gatan under en av sina vandringar till olika arbetsgivare inom teaterbranschen. Som tur var fick hon hjälp av Frälsningsarmen och snart var hon på benen igen och kunde fortsätta jakten på arbete. Och jakten bar till slut frukt då hon fick debutera på turne med Halvar Falck 1924. Hon fick spela änkan Salvesen i Vilhelm Krags pjäs "Baldevins bröllop". Två år senare kom Rut till Mosebacketeatern där hon gjorde succe som piga i "Skärgårdsflirt", Pjäsen spelades mer än 500 gånger och motspelare var Fridolf Rudin. Men Rut ville vidare till filmbranschen och 1932 fick hon rollen som hembiträdet Malin i Weyler Hildebrands film Söderkåkar. Rut blev erbjuden 1000 kronor i gage men svarade att hon tyckte 800 kronor var mer lagom.
BUSKIS OCH PILSNERFILM
Söderkåkar kom att bli en av urtyperna för buskisfilm och pilsnerfilm. Fram till 1958 var hon med i hela 57 lika filmer där hon spelade mot dåtidens stjärnor som Gösta Ekman, Edvard Persson, Dagmar Ebbesen, Isa Quensel, Thor Modeen, Fridolf Rudin, Karin Ekelund och många fler. Hon spelade roller lite i skymundan av dessa stjärnor och placerades i ett fack, en genre. Ruts lott blev att gestalta pigor, hembiträden, städerskor, fruar och änkor och liknande - bestämda kvinnor som sällan lämnade spisen. Detta medförde att hon i regel inte recenserades i samma utsträckning som de andra filmstjärnorna, trots att hon deltog som en viktig kugge i det kollektiva arbete som en filminspelning är. Kanske är det också därför som hon inte omnämns iNationalencyklopedin fast hon var en av de stora under 1930